Het ‘zoontje’ van Adidas, vandaag de dag beter bekend als Arena is ontstaan in de jaren ’80. Een bekend en gewaardeerd merk binnen de zwemsport. Maar hoe is het merk ontstaan? Wie zijn de grote namen achter het merk? Waardoor zijn ze van de een op de andere dag enorm gegroeid? Deze vragen zullen we beantwoorden in deze ‘story behind the brand’. Deze keer in de spotlight: Arena Swimwear.

 

De geschiedenis

Horst Dassler, dé zoon van Adidas founder Adolf Dassler, was erbij tijdens de spelen van 1972 in Munchen waar Mark Spitz de historische 7 gouden medailles won. Geinspireerd, op hoe zwemkleding records kon beinvloeden is Horst Dassler direct begonnen met zijn plannen uit te werken voor een nieuw zwemkledingmerk genaamd Arena! Nog geen jaar na de spelen werd de eerste lijn wedstrijdzwemkleding gelanceerd met de unieke technologie ‘Skinfit’. Een stof die nog geen 18(!) gram weegt en aanvoelt als een tweede huid voor de zwemsporters. Uiteraard volgde hierop de eerste sponsoring met Australië en werd het merk daadwerkelijk in de markt gezet.

 

Naar de Spelen

Nog geen 4 jaar later was Arena een bekend begrip geworden in de wedstrijdzwemsport. Waardoor? De sleutel naar het succes waren de grote sponsorcontracten met o.a. Zweden, Amerika, Italië en Australië en zo ontstond er een heus ‘Arena Team’ welke tijdens het WK Zwemmen in Berlijn 75% van alle medailles in de wacht sleepten en 9 nieuwe wereldrecords zwommen.

 

Het verhaal achter Arena

Bij Arena staan innovatie, authenticiteit, passie en zelfverwezenlijking centraal, niet alleen bij ieder artikel wat ze ontwikkelen maar ook in de communicatie naar buiten toe. Er wordt hard gewerkt om de atleten te voorzien van de beste producten en de nieuwste technologieën. Echtheid, fair play en ethisch verantwoord ondernemen zijn hierbij belangrijke kernwaardes. Door een gepassioneerd team met liefde voor sport en succes houden ze elkaar continu scherp en is iedere dag een nieuwe uitdaging.

 

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Bij Arena wordt er iedere dag hard gewerkt om alle facetten van de watersport en bijbehorende activiteiten te promoten, niet alleen op het gebied van zwemkleding, maar ook om sporters te helpen hun fysieke en mentale welzijn te verbeteren. Ze houden hun leveranciers nauwlettend in de gaten, zodat deze blijven voldoen aan hun gedragscode. Denk hierbij aan het respecteren van de rechten van de mens, maar ook duurzame productieprocessen continu te optimaliseren. Ze werken dan ook uitsluitend met fabrieken en werknemers die deze manier van ondernemen respecteren en naleven. Het millieu wordt in ieder productieproces gerespecteerd en er wordt gekeken naar mogelijke acties en innovaties om de negatieve gevolgen van productieprocessen te minimaliseren. Denk hierbij aan afvalvermindering, maar ook het inwinnen van grondstoffen.

 

Innovatie en technologie

De kleding en materialen die gebruikt worden door Arena zijn continu in ontwikkeling. Het revolutionaire materiaal Skinfit was slechts een begin. In 2009 kwamen ze met Powerskin X-Glide en in 2012 volgde Powerskin Carbon-Pro, waarmee sporters nog betere resultaten kunnen behalen. Hierdoor kunnen zij topatleten blijven sponsoren en helpen om de top te behalen. Enkele bekende Nederlandse zwemmers wie Arena dragen zijn Ranomi Kromowidjojo, Inge Dekker, Moniek Nijhuis, Sebastiaan Verschure en Ferry Weertman.

 

Bij AquaSplash kun je verschillende badpakken, zwemshorts, wedstrijdzwemkleding, badmutsen en meer vinden van het merk Arena. Naast zwemkleding verkopen we natuurlijk ook waterpolokleding, zwembrillen en meer! Met name alle zwemkleding is chloorbestendig, zacht en sneldrogend. Voorzien van een perfecte pasvorm, waardoor ze ideaal zijn voor intensief gebruik. Nu tijdelijk 7% korting op de volledige collectie!