Misschien wel het grootste merk in de sportwereld, bekend bij vrijwel alle sporten en zo ook in de zwemwereld. Niet te missen, maar wat is hun geschiedenis? Waarin onderscheidt het merk zich? Welke strategische keuzes maken ze? 

De geschiedenis

Adidas is ontstaan in 1920. In dit jaar begonnen de broers Adolf en Rudolf Dassler met het maken van schoenen. Door een kloof tussen de broers besloot Rudolf om in 1949 het merk Puma te beginnen aan de andere kant van de stad. Adolf Dassler besloot om zijn bedrijf Adidas te noemen, naar zijn bijnaam Adi Dassler. In die tijd leverde ze voornamelijk schoenen. Eind 20e eeuw kreeg Adidas het zwaar te verduren door de concurrentie van onder meer Nike. Zo besloot Adidas om in 1997 Salomon Group over te nemen, die vooral in de wintersportartikelen en golfsport actief was. Door de overname van Reebok in 2006 slaagde Adidas erin om zijn positie op de wereldmarkt te versterken.

Het onderscheidende succes

Doordat Adidas geen genoegen neemt met huidige successen maar altijd op zoek blijft gaan naar nieuwe mogelijkheden om door te groeien, onderscheidt het zich ten opzichte van zijn concurrenten. Naast sportschoenen wilde Adidas ook andere sportproducten gaan uitbrengen, zijn horizon verbreden. Deze keuze blijkt erg goed te zijn. De vraag naar andere sportproducten blijkt er groot te zijn. Zo maakt Adidas een aantal jaar later de officiële bal voor het WK. Ook de Adidas-slipper wordt een echte klassieker die decennia later nog steeds verkocht wordt. Ook mede dankzij de sponsoring van grote voetbalteams en cricketteams wordt Adidas een bekende naam in de sportwereld.

‘Creating the New’

Door het unieke portfolio van Adidas proberen zij de behoeften en wensen van de klant steeds beter te bespelen. Zo richten ze zich nu op ‘’Creating the New’’. De naam zegt het eigenlijk al, steeds proberen vernieuwend en innovatief te zijn. Om dit te kunnen bereiken formuleerde Adidas drie strategische keuzes, namelijk:

-          Speed

Adidas wil snel zijn in het voldoen van de wensen en behoeften van de klant en snel zijn in de interne besluitvorming.

-          Cities

Adidas kijkt naar de zes belangrijkste steden waarin ze willen groeien in hun marktaandeel, aandeel in de geest en aandeel in trends.

-          Open source

Adidas wil het eerste sportmerk zijn dat atleten, consumenten en partners laten deel uitmaken van het merk.

  

Olympisch medaillewinnares introduceert Parley-zwemcollectie

Onlangs introduceerde Olympisch medaillewinnaar en oceaanactiviste Coralie Balmy de nieuwe eco-innovatieve Parley-zwemcollectie. Er drijven biljoenen stukjes plastic en levensbedreigende polymeren in de oceaan die eruit gehaald moeten worden, zo vindt Adidas. De Parley-zwemcollectie transformeert plastic afval en achtergelaten visnetten tot zwemkleding ter bescherming van onze oceanen. Na een succesvolle carrière als vrijeslagzwemster inspireert de Olympisch medaillewinnares en oceaanactiviste anderen om zich meer bewust te worden van de vervuiling van de oceaan. Zodat ook anderen kunnen helpen deze te beschermen. Zo probeert Adidas dus ook invulling te geven aan het produceren van duurzame zwemkleding.

Bij Aqua Splash kun je verschillende badpakken, zwemshorts, wedstrijdzwemkleding, badmutsen en meer vinden van het merk Adidas. Naast zwemkleding verkopen we natuurlijk ook zwembrillen, duikartikelen en rugzakken! Met name alle zwemkleding is chloorbestendig, zacht en sneldrogend. Voorzien van een perfecte pasvorm, waardoor ze ideaal zijn voor intensief gebruik.